Sfaturi pentru depășirea blocajului creativ în copywriting

Dacă tot am început această serie de articole (sperăm noi utile) pentru cei interesați de procesul de creație care se află în spatele conceperii unui articol sau a altor materiale, fie ele promoționale sau nu, astăzi continuăm cu cea de-a doua etapă a acestui proces. După munca de documentare, urmează în mod firesc etapa de scriere a articolului.

blocaj creativ copywritingÎnsă ce se întâmplă atunci când ai un blocaj? Așa – numitul ”writer’s block” despre care vorbesc americanii se întâmplă mai des decât ai crede.

E momentul acela groaznic când te afli în fața unui document gol, care te așteaptă cuminte să îl umpli cu o mulțime de idei geniale, nemaipomenite, pe care ar trebui să fii nerăbdător să le împărtășești lumii. Însă nu poți. Stai cu degetele pe tastatură și te holbezi în continuare la foaia aceea albă. Aproape că încep să te doară ochii atunci când te uiți atât de intens la ea. Și te gândești să mai amâni 15 – 30 de minute până să începi să scrii. Începi să lucrezi la altceva. Sau îți verifici emailul, să îți citești mesajele. Te uiți ce mai e nou pe Facebook. Îți mai torni o ceașcă de cafea. Îți abordezi colegii de birou pe chat: ”Ajutor! N-am nici o idee ce tip de articol să pregătesc pentru clientul X. Tu despre ce ai scrie?”. Și bineînțeles că nu te ajută nimeni. Alți colegi au propriile lor proiecte și probleme de care să se ocupe, așa că rămâi singur, cu documentul și cu ceasul acela din colțul ecranului care te anunță nemilos că mai sunt doar câteva ore din ziua de muncă și tu ai azi termen limită să predai articolul. Ce faci?

Poate ți se pare cunoscută întâmplarea pe care tocmai am descris-o și asta pentru că ni se întâmplă tuturor. Sunt acele momente în care ai un blocaj, nu ai inspirație sau pur și simplu începi să te stresezi pentru că ți-e teamă că nu vei putea livra articolul la timp.

Cauzele blocajului creativ

Procesul de creație este diferit de la persoană la persoană și nu poți evalua exact cât timp îți ia să finalizezi niște materiale. Sunt des întrebată cât durează, în medie, să scriu un articol și întotdeauna răspunsul meu este: ”Depinde”. Nu sunt muncitor în fabrică să pot să spun câte piese asamblez într-o oră la bandă. Nu sunt nici casieriță la supermarket să pot aproxima câți clienți bat la casă într-o oră. Totul depinde de cât de complex trebuie să fie un articol, de domeniul pe care îl abordează (de exemplu, e clar că n-aș putea scrie un articol pentru industria auto cât ai bate din palme, pentru că nu este un domeniu care să mă pasioneze și nu dețin atât de multe informații), dar și de starea de spirit.

Când depui muncă psihică, ai zile în care dai mai mult randament decât în altele. În unele zile, ești plin de energie și parcă totul merge mai ușor, pe când în alte zile te lupți să îți ții ochii deschiși și de abia ești în stare să faci strictul necesar.

În acele zile în care trebuie să trag de mine ca să reușesc să scriu un articol bun, iată câteva trucuri care mă ajută și poate că îți vor fi și ție de folos.

Ia o pauză și ieși la aer

Când stai toată ziua într-un birou în care fie e prea liniște și simți că auzi până și cum bâzâie musca, sau e un birou agitat în care fiecare ba vorbește, ba ascultă muzică la maximum, ba tastează zgomotos (nu râde, sunt mulți oameni care fac asta), trebuie să te reculegi puțin. Mie cel mai simplu îmi este să ies din birou, să cumpăr o cafea și stau pe o bancă într-un parc atunci când e soare și frumos sau într-o cafenea pe timpul iernii, fără să mă gândesc la ceva anume. Mă relaxeză să urmăresc oamenii din jur, să văd elevii care ies de la școală, oamenii care își plimbă câinii în lesă și toate aceste mici scene de zi cu zi. De alfel, dacă nu faci asta deja, îți recomand călduros să îți petreci pauza de masă afară. Tentația e mare să mănânci un sandviș pe fugă în fața calculatorului sau să mănânci la birou cu colegii, însă e foarte important să te desprinzi puțin de locul de muncă și să schimbi decorul.

Ascultă muzică

Acest sfat nu e valabil pentru toată lumea, pentru că știu că unele persoane preferă liniștea deplină ca să se poată concentra. Eu iubesc muzica de toate genurile și din orice perioadă, așa că fie aleg un playlist din folderul cu muzică, fie pornesc în browser un radio online și aleg muzică pentru starea mea de spirit. Dacă e o zi mai mohorâtă și nu am energie, ascult muzică rock sau dubstep (ciudată alăturare, știu), sau dacă e o zi frumoasă și însorită și visez cum ar fi să stau undeva la o cafenea fără să-mi pese de deadline-uri, ascult muzică ambientală sau tot felul de hituri pop ușor de fredonat. Nu știu exact ce efect are muzica asupra inspirației, însă mi se schimbă complet starea de spirit atunci când ascult muzică și parcă mi-e mai ușor să mă gândesc la idei pentru vreun nou articol.

Fă ceva creativ

Chiar dacă simți că nu poți scrie acum, fă ceva care să îți solicite latura creativă. Editează niște fotografii, desenează ceva sau fă orice altceva care să îți stimuleze creativitatea. De multe ori, fâcând aceste lucruri, îți vin cele mai bune idei. Nu de puține ori mi s-a întâmplat să mă uit la o simplă fotografie și să mă simt deja inspirată.

Încearcă să scrii dimineața

deadline copywritingCel mai ușor își este să te concentrezi când ai creierul odihnit. Chiar dacă nici eu nu sunt cea mai matinală persoană și sunt prost – dispusă dimineața, totuși mi-e mult mai ușor să îmi programez articolele pentru care am nevoie de mai mult timp în primele ore ale dimineții. După-masa scade mult și nivelul de energie și încep să devin stresată că nu mai am prea mult timp la dispoziție.

Bineînțeles, acest lucru nu este valabil pentru toată lumea. Dacă tu observi că după-masa ai un randament mai mare, atunci organizează-ți orarul astfel încât să te ocupi dimineața de sarcinile mai ușoare sau să faci documentarea.

Începe să scrii pur și simplu

Dacă ai un blocaj, cel mai simplu treci peste el atunci când pur și simplu începi să scrii și nu te gândești la rezultatul final. Chiar și pentru acest articol, am stat poate peste 20 de minute să mă gândesc cum aș putea să formulez ideea pe care am avut-o inițial și chiar mi-a venit să râd că am un blocaj la scris chiar când voiam sa scriu despre blocajele creative. Însă am început să scriu, mi-am imaginat că îi explic unui bun prieten ce fac eu când mă aflu în această situație și apoi articolul a început să se contureze de la sine. Ideea principală este că nu trebuie să îți fie teamă de doumentul acela gol. Tu stăpânești cuvintele, nu ele te stăpânesc pe tine.

Ai încredere în tine

Una dintre cele mai frecvente probleme care declanșează un blocaj creativ este că îți este teamă că nu ai ales o idee bună, că nu ai transpus-o așa cum trebuie, sau că nu va fi bine primită, fie de client, fie de către cititori. Și atunci începi și tai din text sau refaci pasaje întregi și în cele din urmă constați că te-ai abătut cu totul de la drumul pe care ai pornit-o și ai putea la fel de bine să o iei de la capăt. Însă nu trebuie să îți fie teamă și să începi să te autocenzurezi chiar și atunci când nu este nevoie. În cel mai rău caz, va trebui să refaci articolul, însă acest lucru se întâmplă destul de rar. Dacă respecții pașii despe care am vorbit în cadrul procesului de documentare pentru articol, cunoști foarte bine clientul și ai informații bune pe care să le utilizezi, nu prea ai cum să dai greș. Nu trebuie decât să ai încredere în tine și să îți canalizezi întotdeauna eforturile la maximum, astfel încât să poți fii mândru de ceea ce ai creat.

Acestea sunt câteva din micile ”trucuri” la care apelez atunci când am un blocaj creativ și care, cel puțin în cazul meu, funcționează de fiecare dată. Nu cred că există o rețetă sigură pe care să o folosească orice persoană, în orice situație. Totul depinde de tine, trebuie să observi care sunt lucrurile cu o influență pozitivă asupra ta atunci când îți vin cele mai bune idei și care sunt lucrurile cu o influență negativă, pe care să le eviți pe viitor.

Și pentru că acum am vorbit despre blocaje, în următorul articol, voi detalia cum alcătuiesc o listă de idei pentru articole și cum le aleg pe cele mai bune.

Inspiratie si creativitatesursă fotografii: Pixabay

Distribuie articolul:Share on Facebook27Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *