Cum se realizeză procesul de documentare pentru un articol?

Documentare articolUna din cele mai frecvente întrebări pe care le-am primit de la clienții care folosesc serviciile de content marketing oferite de Daro Media este „Dar voi de unde știți ce să scrieți pentru noi? De unde vă luați informațiile?”. Ne referim aici în primul rând la conținutul pentru blogurile oficiale, pentru prezentări de servicii sau de produse și pentru documente tip whitepapers. Deși conținutul pentru social media este mult mai puțin chestionat, probabil pentru că mesajele sunt scurte și se urmează un plan editorial prestabilit, astfel încât nimeni nu se teme de surprize neplăcute, atunci când vine vorba despre articole sau prezentări, lucrurile se schimbă.

Această reacție este de înțeles, pentru că, mai ales atunci când vine vorba despre blogul oficial al unei companii, al unui magazin online sau al unei firme, orice persoană își dorește ca acesta să reflecte cât mai bine profesionalismul și competențele în domeniu ale brandului respectiv. Teama de a lăsa pe cineva ”din afară” să fie mesagerul ideilor și opiniilor unei companii este justificată prin faptul că este nevoie de construirea unei relații bazate pe încredere.

Revenind însă la acele întrebări arzătoare enunțate mai sus, în continuare vom discuta despre modul de lucru al agenției noastre. Nu putem vorbi pentru toată lumea, nu știm ce strategii folosesc alții atunci când creează conținut, însă pașii pe care îi vom detalia în continuare sunt cei pe care îi urmăm de fiecare dată.

1. Obținem informațiile de bază de la client

Această primă fază a etapei de creație este uneori și cea mai neglijată. Foarte mulți copywriteri sau agenții sunt atât de nerăbdători să își impresioneze clienții, încât nu își fac timp să afle tot ce se poate despre ei. Faptul că adresezi multe întrebări și insiști să obții cât mai multe informații nu este o dovadă de slăbiciune. Acest lucru denotă că îți dai cu adevărat interesul să îl înțelegi cât mai bine pe clientul respectiv. Vrei să afli totul despre afacerea sa, despre background-ul său, despre serviciile și produsele pe care le oferă, viziunea lui pentru viitor.

Totodată, astfel aflăm care sunt punctele sale slabe și punctele forte și știm pe ce să punem accentul atunci când dezvoltăm câte o idee pentru un articol. În fond, cine poate ști mai multe despre un client decât el însuși? Este cea mai bună modalitate să aflăm cu ce situații se confruntă zilnic, care sunt nedumeririle pe care le exprimă clienții săi, care sunt cele mai populare produse sau servicii din oferta sa, care sunt ultimele noutăți.

Să ne gândim, de exemplu, la un magazin online. Este exemplul perfect pentru a ilustra cât de importantă este relația client – agenție. În primul rând, este evident că noi nu avem cum să cunoaștem toate produsele comercializate, pentru că nu avem ocazia să le analizăm ”pe viu”. Așa că pentru a le prezenta, sau pentru a realiza diferite materiale de promovare (descrieri comerciale pentru magazinul online, newsletter, bannere etc.) avem nevoie de informații detaliate și corecte. Uneori, aceste informații pot fi obținute direct de la producător (în cazul în care magazinul respectiv este doar distribuitor), însă alteori aceste informații nu sunt disponibile în altă parte și, pentru a păstra acuratețea și pentru a nu oferi informații eronate utilizatorilor site-ului este absolut necesar ca acestea să provină de la cea mai bună sursă, adică proprietarul respectivului magazin.

A ”inventa” informații sau a omite informații importante despre anumite servicii sau produse nu denotă numai o lipsă de profesionalism, ci poate avea și grave repercursiuni legale în unele cazuri. Tocmai de aceea, preferăm să întrebăm de trei ori același lucru, pentru a ne asigura că avem toate detaliile bine stabilite, decât să avem impresia că le știm noi pe toate și apoi să provocăm prejudicii clientului.

2. Ne documentăm din cele mai bune surse

Am ajuns acum și la cea mai spinoasă întrebare: de unde ne procurăm informațiile? Ei bine, aici putem folosi mai multe surse, în funcție de tipul de articol și de ideea de bază.

Scriere articolUnele articole sunt create pe baza unor informații puse la dispoziție chiar de către clienți. Fie că este vorba despre broșuri, prezentări de produse sau servicii sau până și banalele manuale de instrucțiuni, acestea sunt surse foarte bune de informații, însă ele trebuie prelucrate într-un limbaj destul de accesibil. Asta înseamnă eliminarea sau explicarea anumitor termeni tehnici, corelarea caracteristicilor unor produse cu exemple concrete ale modului de utilizarea sau explicarea modului în care aceste produse sau servicii pot deveni parte integranta din viața de zi cu zi a utilizatorilor. Pentru că, orice articol bun trebuie să stabilească un anumit tip de conexiune cu persoana care îl citește, trebuie să ofere informații clare și ușor de înțeles și trebuie să evidențieze modul în care cei care citesc despre anumite produse sau servicii pot beneficia de pe urma lor. De aceea, în content marketing nu vorbim despre simple texte publicitate de tipul ”Cumpără produsul X pentru că este la promoție” sau ”Produsul Y este cel mai bun de pe piață”. Nu, în content marketing vorbim despre texte create astfel încât să aducă un plus de valoare, care să fie informative, iar atunci când este posibil, să spună o poveste.

În cazul în care nu folosim informații obținute direct de la client (și asta se întâmplă destul de des), ne documentăm din diferite publicații online sau offline. Dacă timpul o permite, documentarea se realizează pe metoda ”veche”, din cărți sau publicații de specialitate. Cum însă mediul online este foarte bogat în informații, nu prea există subiect despre care să nu te poți documenta. Majoritatea revistelor de specialitate, de exemplu, au și o variantă online și se pot consulta articole scrise chiar de experți în domeniul care ne interesează, fie că este vorba despre agricultură sau despre inginerie. De asemenea, există și diferite site-uri care sunt recunoscute pentru conținutul calitativ, fiecare în nișa sa, fie că sunt din țară sau din străinătate. Aceste site-uri sunt perfecte pentru a afla care sunt noutățile din domeniul care ne interesează, pentru că ne pot oferi idei pentru noi articole, conțin studii de caz și articole foarte detaliate care pot servi ca instrumente de documentare.

Pentru informații de bază, care nu sunt atât de specifice, Wikipedia poate fi o sursă de documentare. Trebuie făcută însă mențiunea că informația de acolo trebuie filtrată cu foarte multă grijă, pentru că, fiind un site unde oricine poate edita conținutul, există riscul să apară erori.

Pe cât posibil, se poate lua legătura chiar cu experți într-un anumit domeniu (arhitecți, ingineri, agricultori etc.), iar dacă aceștia sunt dispuși, se pot crea articole foarte bune pe baza informațiilor oferite de ei.

Nu în ultimul rând, dacă domeniul despre care scriem nu este atât de ”specializat”, cum ar fi de exemplu modă, frumusețe sau muzică, domenii în care trendurile actuale reprezintă cea mai bună bază pentru crearea de conținut, blogurile sunt surse foarte bune de documentare. Dacă despre un anumit trend, de exemplu, găsim mai multe articole pe diferite bloguri de modă, este clar că este un subiect în vogă la momentul actual. Totuși, contează mult și calitatea blogurilor respective, așa că cele folosite pentru documentare sunt bloguri cu vechime, cu conținut elaborat și original, și nu bloguri care servesc ca simple directoare de articole mascate, care publică advertorial după advertorial.

3. Rolul unui copywriter

Și am ajuns și la partea finală a procesului de documentare, rolul copywriterului în toată această poveste. Copywriterul nu este o persoană care citește unul sau mai multe articole, pe care apoi le rescrie pentru clientul său. Nici pe departe. Pentru ca articolele sau orice alt tip de conținut să fie calitativ, contează foarte mult și persoana care se ocupă de acest lucru. În general, un bun copyrwriter ar trebui să aibă următoarele calități:

    • Să aibă o anumită pregătire, adică să știe să scrie corect din punct de vedere gramatical, sintactic și morfologic. Din păcate, este important de menționat acest lucru, având în vedere că acest lucru constituie o provocare pentru tot mai multe persoane, în special în ultimii ani.
    • Să aibă un minim bagaj de cunoștințe generale. Un copywriter trebuie să cunoască anumite noțiuni generale, pe care orice persoană le învață încă din ciclul gimnazial, pentru că altfel, fie se pot strecura erori în textele pe care le scrie, fie munca de documentare durează mult prea mult. Nu e nimic rău în a căuta câte un cuvânt în dicționar sau în aprofundarea anumitor concepte care nu sunt clare de la început, însă dacă un copywriter nu știe lucruri elementare, ca de exemplu faptul că India este o țară asiatică sau că formula chimică a apei este H2O, procesul de documentare probabil că ar dura săptămâni întregi. Dacă un copywriter trebuie să verifice absolut fiecare informație, pentru că nu este sigur pe propriile sale cunoștințe, nu putem vorbi despre eficiență, și cu atât mai puțin despre rapiditate, calități pe care orice profesionist în acest domeniu ar trebui să le dețină.
    • Să poată filtra informația. Vorbeam la sursele de documentare despre diferite publicații sau site-uri care pot fi utilizate, dacă informția este verificată cu atenție. Aici intervin doi factori foarte importanți: selecția pe care o face copywriterul pe baza cunoștințelor sale anterioare și selecția surselor de informare. Așa cum spuneam și mai sus, dacă un copywriter are un bun bagaj de cunoștințe generale, își poate da seama dacă informațiile pe care le citește sunt corecte sau nu, sau își dă seama ce informații necesită verificare și din alte surse. Apoi, selectarea surselor de informare este de asemenea foarte importantă. Ce gen de site este cel care publică informațiile repspective? Cine este autorul? Este cineva care reprezintă o autoritate în domeniul respectiv sau nu știm nimic despre el? Acestea sunt întrebări la care copywriterul trebuie să aibă răspunsuri foarte clare, înainte să utilizeze respectivele surse de informție.
4. Tipuri de articole

Nu în ultimul rând, există diferite tipuri de articole care se pot crea, în funcție de poziția clientului în procesul de creație.

  • Articole realizate în colaborare cu clientul, de obicei atunci când acesta furnizează informațiile necesare și apoi verifică acuratețea lor.
  • Articole realizate de către copywriter în colaborare cu diferiți experți în domeniu
  • Articole realizate numai de către copywriter, pe baza muncii sale de documentare.

Copywriting articole blogOricare din aceste tipuri de articole poate fi o bună sursă de informație pentru cititori, poate avea un grad de atractivitate și poate deveni la rândul să un punct de reper pentru alții.

Nu există idei bune sau proaste pentru a crea conținut. Există doar idei care nu au fost exploatate îndeajuns sau care nu au fost aplicate în mod corect. Orice informație ai prezenta, ea poate deveni valoroasă pentru cei din jur, dacă ști cum să o ”ambalezi”. Gândiți-vă la un articol bun ca la un cadou de Craciun. Degeaba oferi cuiva un cadou super-scump sau ”la modă”, dacă nu îți faci timp să pregătești și un ambalaj frumos.

Și pentru că tot am vorbit despre cum se relizează documentarea pentru un articol și despre rolul copywriterului în acest proces, vor urma și alte articole despre cum se scrie un articol și despre procesul de creație. Așa că mai aruncați din când în când un ochi pe aici și veți putea afla mai multe despre acest subiect.

(sursă fotografii)

Distribuie articolul:Share on Facebook28Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *